lørdag 7. november 2009

Kilimanjaro del 2

Dag 4:
Dagen er kommet, dagen da vi skulle prøve å nå toppen. Vi ble vekket klokken 11 på kvelden. Hadde lagt oss noen timer før, men var ikke enkelt å få så mye søvn. Tror ikke Arnstein sov noenting. Vi fikk servert noe suppe. Ingen av oss hadde noe særlig matlyst, så suppe var stort sett det som gled ned. Så begynte vi å gå i stup mørket kl 12 på natten. I begynnelsen gikk det ganske greit. Vi gikk veldig veldig sent. Men etter en stund slo magen min seg vrang. Da ble det pause stadig tittere, men bare få minutters mellomrom. Det kunne se ut som at vi ikke kom oss lenger, men etter å ha kastet opp, ble formen mye bedre, så vi fortsatte. Det var tungt, veldig tungt, ekstremt tungt. Det var også ekstremt kaldt, ca -25 grader. Vi hadde på oss omtrent alle klær vi hadde, noe som bl.a. inkluderte to sett med fullt ulltøy og to bukser utpå der igjen. Etterhvert begynte soloppgangen. Det var nydelig. Til tross for kulden, var vi veldig heldig med været.

Vi bestemte oss etterhvert for at vi ihvertfall ville komme til Gilmans point, som ligger på 5681 moh, og ca 1,5timer fra toppen. Men det siste stykket før vi kom der, var forferdelig. Det føltes som om vi aldri nådde toppen. (et ganske så vanlig fenomen på dette stadiet) Det var veldig bratt, og vi gikk med ørsmå skritt og mye små pauser. Pausene kunne ikke bli lange, for en ble fort kald. Men til slutt nådde vi Gilmans point, og en lettelse bredde seg. Vi tok en liten pause der, før vi tok avgjørelsen om at vi orket å gå videre. Siden vi ikke hadde all verdens med hodeverk, hadde vi lyst å prøve. Vi fikk også høre at den siste biten var lettere.

Så gikk vi videre, og det var en lettere etappe som ventet oss, heldigvis. Vi fikk en fantastisk utsikt, og fikk se de utroligste isbreene. Og til slutt nådde vi målet. Uhuru peak, Afrikas høyeste fjell, på 5895 m. Verdens høyeste frittstående fjell. Følelsen var overveldene. Tårene presset seg på. Det var fantastisk! Vi har aldri opplevd å jobbet så hardt fysisk, for så å klare det!

Tiden på toppen ble ikke lang, og vi måtte snart vende nesen nedover, for å unngå kraftig høydesyke. Og høyden fikk vi spesielt merke på vei ned. Den første timen vi gikk, gikk vi bare ned ca. 200 meter, så vi var fremdeles høyt. Og resultatet ble kraftig hodepine og samtlige 5 på gruppen vår begynte å kaste opp. Hodepinen kunne også skyldes at vi ikke hadde sovet hele natten, og ikke fikk i oss spesielt med mat, men høyden gjorde sitt den også. Det var veldig tungt å skulle komme seg ned igjen de første 1000 meterne til Kibo. Der fikk vi litt mat og fikk slappet av litt, før vi skulle bevegte oss til Horombo som var nye 1000 meter ned, og som ligger på 3700 meter. Vi måtte komme oss ned hit, for det er først her at det hjelper mot høydesyken. Etter lite søvn, lite mat og ca 16 timer med gåing i fjellet, var vi veldig glad da vi endelig så Horombo hut. Etter litt mat, var senga utrolig god!

Dag 5:
Siste dag! Vi gledet oss alle til å komme ned fra fjellet. Beinene hadde ikke veldig lyst til å bære oss videre, etter gårdsdagens utfordringer. Men vi kom oss avsted. Og ned gikk det. Vi fikk for første gang litt skikkelig regn mens vi gikk, og fant ut at verken sekker eller Arnsteins jakke var vanntett, så vi var utrolig glade for at været hadde vært så fint. Til slutt kom vi ned. Med såre føtter og bein. Det var utrolig godt å komme tilbake på hotellet, og få seg en dusj, og slenge seg på sengen! Hotellet som før vi dro på fjellet virket litt sjabby, var nå som et palass!

Zanzibar skal bli skjønt :)